close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

עורך דין סמים

מערכת שורשח אלול, תשפ28/08/2020

סם הוא חומר שמשפיע על גוף האדם ויכול להשפיע גם על התודעה של האדם הצורך אותו ועל מחשבה והתנהגות. החוק מגדיר רשימה של סמים הנחשבים כמסוכנים ואסורים לצריכה ו/ או מכירה ו/או הפצה ו/או ייצור

תגיות:

המאמר מאת משרד עורכי דין מנשה רון.

פקודת הסמים המסוכנים

פקודה זו כוללת את כלל העבירות הנוגעות לסמים בלתי חוקיים, לרבות החזקה של סמים, שימוש בסמים מסוכנים, ייצור סמים, ייבוא וייצוא של סמים אסורים מחוץ/אל המדינה, סחר ומכירה של סמים וגם עבירות שאינן מערבות באופן ישיר את האדם לסמים המסוכנים כמו שידול קטינים לצריכת סמים, וגם תיווך בעסקאות סמים בין סוחר וקונה.

על אף שישנן מדינות המאפשרות לצרוך סמי קנאביס הידועים בשמות של גראס ומריחואנה, יש לזכור כי במדינת ישראל מדובר בסם שאינו חוקי

והוא אסור לשימוש ללא היתר כדין, כאשר גם אנשים מן השורה ללא עבר פלילי עלולים להסתבך כתוצאה מצריכת סם לא חוקי ולמצוא עצמם בהליכים פליליים קשים ומורכבים שיכולים להסתיים בעונשי מאסר ארוכים. משום כך, בכל מקרה של חשד לדבר עבירה בתחום הסמים, מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לייעוץ ליווי משפטי של עורך דין סמיםשמומחה בייצוג של עבירות סמים.

האם יש הבדל בין סמים קלים לקשים?

החוק אינו עושה הבחנה בין סוגי הסמים השונים, כך שכלל הסמים שאינם חוקיים נחשבים כסמים אסורים. יחד עם זאת, נהוג להבחין בין סמים להם קיימת השפעה "קלה" יותר כמו גראס וחשיש, לעומת סמים המשפיעים בצורה "קשה" יותר כמו הרואין, קוקאין, GBL, GHB, אקסטזי, וסוגים שונים של סמי הזיות וסמים ממריצים.

בשנת 2018 אושרה מדיניות חדשה כנגד צרכני גראס שנתפסו עם הסם לצריכה עצמית, כך שננקטה נגדם גישת אי הפללה ומתן אזהרות וקנסות מנהליים. הסיבה לכך נוגעת בעיקר כדי למנוע מצב בו אדם נורמטיבי שמעד באופן חד פעמי ירצה עונש מאסר או יקוטלג כ"עבריין", וייאלץ לסבול מהשלכות קשות בלתי הפיכות כתוצאה מכך.

החזקת סמים לשימוש עצמי ושלא לשימוש עצמי והכמויות המופיעות בחוק

לרוב, כשעוסקים בסוגיות של עבירות סמים, נבחנת הכמות שנתפסה בידי החשוד בעבירה. בחוק בפקודת הסמים המסוכנים קיימת הבחנה ברורה בין החזקת סמים לצריכה עצמית, ובין החזקת סמים שאינם לצריכה עצמית. משום כך העונש הקבוע בחוק שונה באופן מהותי בשני המקרים האלו – שימוש ו/או החזקה של סמים מסוכנים לצריכה עצמית יגררו מאסר של שלוש שנים, ואילו שימוש והחזקה שאינם לצריכה עצמית יכולים להגיע אף לעשרים שנות מאסר.

כדי לקבוע האם מדובר על צריכה עצמית או לצורך הפצה / מסחר, החוק מגדיר את הכמויות המדויקות לצריכה עצמית. כל כמות מעבר לכך תחשב כהחזקה שאינה לצריכה עצמית, אלא אם החשוד טוען אחרת ומביא לכך ראיות תומכות.

תפקידו של עורך דין סמים

מדיניות הענישה בתחום עבירות סמים היא חמורה וקשה וקיימים לא מעט שינויים חקיקתיים ושינויי מדיניות. לכן, בכל חשד וזימון לחקירה מומלץ להיוועץ בראש ובראשונה עם עו"ד סמיםפלילי ומנוסה. עו"ד פלילי יכול במקרים רבים למנוע סנקציות קשות ובלתי הפיכות ולמנוע הגשת כתב אישום, לפעול לסגירת התיק ובמקרה של כתב אישום לפעול לביטול כתב האישום ואף הגעה אל הסדר מותנה מחוץ לכותלי בית המשפט.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה